OM GLASKROSSARNA
Glaskrossarna finns för att
Manifestationen
Svenska Spel Damhockeyligan tog 2023 fram transparenta hjälmar som symboliserar det osynliga glastaket i näringslivet och inom idrotten. Alla lag i SDHL och fler lag i SHL och Hockeyallsvenskan bara en glasliknande hjälm när de äntrade isen, för att sätta ljus på frågan. Manifestationen var ett startskott på det arbetet som fortlever idag med Glaskrossarna.
Utbildningen
I samband med manifestationen kallad ”Glaskrossarna” erbjöd SDHL en utbildning, riktad till idrottsrörelsens valberedningar och styrelser, som handlar om vikten av mångfald i styrelseuppsättningen ur ett affärsmässigt perspektiv. Sammanlagt deltog 48 sporträttigheter i utbildningen.
Priset
2024 instiftar SDHL tillsammans med huvudsponsorn Svenska Spel priset ”Årets Glaskrossare”. ”Årets Glaskrossare” ska tillges någon som har gjort en insats, jobbar med eller har förbättrat något som går i linje med vad Glaskrossarna är – jämställdhet inom sport. Den som tilldelas priset kan vara en förening, ett företag, en person, ett lag eller en arbetsgrupp till exempel.
Vinnaren tilldelas ett ekonomiskt bidrag på 25 000 kr för deras insats där vinsten ska öronmärkas till att fortsätta arbetet mot en mer inkluderande och jämställd idrott. Vinnaren presenteras i mars varje år.
Kriterierna för att bli nominerad är:
– Initiativet ska vara inom er redaktions upptagningsområde.
– Det ska främja jämställdhet inom idrotten, antingen på gräsrotsnivå eller elitnivå.
– Det spelar ingen roll vilken typ av idrott. Det är alltså inte bara initiativ som främjar jämställdhet inom ishockeyn. Årets Glaskrossare är för alla typer av idrotter.
– Det kan vara en organisation, förening eller en enskild person som kan nomineras
Angelica Lindeberg, verksamhetschef, SDHL
”Vi ökar hela tiden med antalet flickspelare i Sverige men trots det behöver vi bli bättre på att lyfta flickors perspektiv för att driva på tillväxten av flickspelare än mer, men också för att få dem att spela längre upp i åldrarna. En del i arbetet handlar om att få fler kvinnor på ledande positioner inom hockeyn, att skapa förebilder, bryta normer och för att ge båda könen samma möjlighet att forma idrotten och deltagandet i idrottsrörelsen.”
Kajsa Nylander, Hållbarhetschef, Svenska Spel
”Just nu gör vi vår största satsning någonsin på svensk damhockey. Här handlar det om att skapa bättre förutsättningar så att fler flickor ska börja spela, fortsätter spela och för att de i framtiden ska kunna leva på sin hockey. Samtidigt som vi gör det är vi med och stärker elitverksamheten för att på sikt stärka det kommersiella värdet på ligan. Vi är med hela vägen från ungdom till elit.”
